lördag 18 april 2009

Svar till Lutti

Jag hyser mycket stor respekt för dig Lutti, du är en av anledningarna till att jag började prenumerera på den här tidningen när jag väl flyttade hit upp till Hofors. Jag hade inte behövt prenumerera, jag kan läsa tidningen på jobbet, hos mina svärföräldrar eller helt enkelt plocka upp en gammal tidning efter att någon slängt den. Inget hade varit olagligt med det. Jag tycker definitivt att du ska ha betalt för det du skriver, vilket jag också varje månad gör, betalar dig. För det är inte artiklarna som är intressanta, de nyheterna har jag fått dagen innan tidningen kommer. Insändarna och debattinläggen är en bonus, men författarna får inte betalt för att skriva så det räknas inte riktigt. Så eftersom jag nu prenumererar på en morgontidning, trots att jag bara är 26 år gammal (hör och häpna), måste det väl vara för att jag vill betala för dagsfärska ledarinlägg?

Därför är det med stor sorg jag läser din senaste ledare, "Pirater, poeter och konst", du brukar vara saklig och korrekt. Vem har någonsin hävdat att konstnären inte ska få betalt? Sen när har Pirate Bay delat ut någonting alls? Vad är stöld egentligen? Dessutom kastar du ur dig idiotanklagelser som "högeranarkister". Jag är vänsterpartist och piratpartist, på vilket sätt gör det mig till högeranarkist? Jag vill gärna göra en liknelse av dagens situation med medeltida Inkvisitionen. Människor blev brända på bål för att de blev anklagade (skyldiga eller oskyldiga gjorde detsamma) för kätteri. Anledningen till kätteriet var att dessa människor ofta ansåg att kyrkan inte hade ensamrätt på sanningen, att man hittade på ny teknik och idéer som skulle föra mänskligheten framåt. Idag ser vi samma sak hända igen, oliktänkare ska kastas i fängelse och dömas till mångmiljon belopp för att de inte passar in i normen. De har inte skadat någon, de har utvecklat teknologin och anpassat den till ett nytt användingsområde, när de skapade sin indexeringstjänst var den inte olaglig. Likt kyrkan på medeltiden har upphovsrättsbranschen tvärstannat och krävt botgöring från samhället, straffet blir annars ingen mer kultur. Skrämselpropagandan på medeltiden berörde mer efterlivet och evig förbannelse i Helvetet, men det är väl jämförbart. En värld utan kultur skulle vara väldigt trist och grå.

Märkligt nog verkar det ändå, trots fildelningen, som att vi får fler och fler konstnärer för varje dag, fler som berikar vår redan rika kultur. Dina ledare är väldigt läsvärda, men det finns hundratals bloggare som skriver minst lika bra som du. Jag är ändå villig att betala, för jag vill läsa just dina ledare, vid sidan av bloggarna på nätet. Du hävdar att de s.k. "högeranarkisterna" som du så kärvänligt förpassar mig till, "pissar på samhället, hånflinar åt konstnärerna och ger fingret åt alla som försöker hitta ett sätt att få betalt av de som delar filer". Jag känner nog faktiskt inte igen mig, jag betalar ju trots allt för det jag anser värt att betala för. Andra kanske tycker att Gefle Dagblad är en bra tidning och väljer att betala för den, jag själv läser GD, men betalar inte. Gör jag något brottsligt då? Om så, hade jag aldrig kunnat bli prenumerant på Arbetarbladet, eftersom jag då hade gjort mig skyldig till brott de första gångerna jag läste tidningen. De gångerna som övertygade mig om att betala för just den här kulturen.

Debattinlägg skickat till Arbetarbladets debattredaktion.

Nu är det krig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar