söndag 12 april 2009

Politiken är bara ännu en underhållningsform

Gick in på Politikerbloggen och fick en smäll på käften direkt. Det första jag möts av är gigantiska bokstäver som fullkomligt skriker: Avslöjande. "Vad är det här för jävla sida", undrar jag. Jo det är tydligen den blogg som ska vara mest förtroendeingivande i hela bloggsfären i Sverige, vad gäller politik.

Personligen tycker jag att det är en orgie mellan kvällstidningar, veckopress och internet. Vem bryr sig om avslöjanden som: "Reinfeldt klar för Almedalen i år", eller "Partiledare raggar sängkamrater på nätet"? För det första, ett avslöjande är när någonting försöks hållas hemligt, men de facto blir avslöjat, annars är det ett förmedlande av information som tillgängliggjorts. Som i fallet med artikeln där det avslöjas att Rick Falkvinge raggar tjejer på internet, det är Rick själv som skrivit på sin Facebook att han ville "ha lite mys". Då är det inget avslöjande, punkt. Att sedan andra reagerar över detta på löjliga sätt och försöker banka in idiotiska tolkningar gör hela situationen än mer tråkig.

Vad gäller att Reinfeldt ska åka till Almedalen och tala under politikerveckan är det ungefär lika uppseendeväckande som att jag har två ben och kan gå. "Va, en politiker? Som ska tala under Almedalsveckan? Är han Statsminister också?" Vad är det för fel på människor idag? Den här s.k. Politikerbloggen skriver om populistisk skit och är antagligen kopplad i ledband av traditionella medier. Alltså, "skriv inget uppseendeväckande som skulle kunna inverka menligt på våran egen agenda".

Jag är inte alls avundsjuk på läsarsiffrorna som Politikerbloggen har. Tvärtom, det känns skönt att ingen läser något av vad jag skrivit, då behöver jag inte ta ansvar och försvara mig heller. Jag tycker bara att det är så löjligt att vi måste reducera allt i samhället idag till underhållning för att vi ska intressera oss överhuvudtaget. Politik är kul, javisst, men jag behöver inget TV-program där det sitter en person som ska försöka lätta upp stämningen med några stillsamma skämt om politik, för att tycka det. Jag är en sådan person som slår på debatter i riksdagen för att det är intressant och spännande i sig. Jag skulle visserligen skratta om en clown sprang fram och drog i Anders Borgs hästsvans, men det skulle inte vara positivt för mitt politiska intresse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar