onsdag 29 april 2009

Vad har hänt med journalistiken?

Är gammelmedia av idag så rädd för att bli utkonkurrerad att de måste skriva eller visa all populistisk skit som de bara kan nuförtiden? Jag läser en hel del tidningar, både i pappersform och på nätet. Jag blir mörkrädd när jag tänker på det. Som jag ser det finns det två svar på det hela. Antingen har jag blivit smartare och kan läsa mer källkritiskt än tidigare och kan sålla bort skit från värdefullt. Eller så är journalistiken sämre idag än vad den var förr. Jag gissar nog, trots min blinda tro på min förmåga, på alternativ två.

Slå upp en tidning idag, vilken som helst, och börja skumma igenom artiklarna. Jag slår vad om att 8 av 10 gånger så är de artiklar som du fastnar för skrivna av TT. Resten är antagligen lokalproducerad skit som är full av antingen stavfel eller särskrivningar. En annan sak som gör mig förbannad, vart fan har korrekturläsarna tagit vägen? Det är som att titta på Scrubs på TV6, vem fan har översatt den serien? Har de gått in på nätet och laddat ner någon finnig tonårings försök att göra subs? Jag avviker från ämnet, men alvarligt talat, är jag ensam om att bli förbannad på detta?

Det handlade om TT. TT står för Tidningarnas Telegrafbyrå, en fiffig organisation som, innan det fanns internet, samlade ihop ett gäng reportrar på ett och samma ställe som skulle skriva artiklar. Alltihop finansierat gemensamt av tidningarna tillsammans, mycket smart förfarande, man fick nyheterna, men det kostade inte alls lika mycket som att ha en egen anställd. Jag är inte emot idén i sig, det är bara det att det har urartat. Vem som krävt att det ska bli såhär vet jag inte, men något snille är det.

Idag så gör ingen tidning några uppföljande reportage på saker som inte är lokalt, eller har en direkt lokal anknytning. Men när en tidning skriver om fildeling och publicerar sådan här skit? Jag gör en Terry Pratchett och brister ut i ett höglutt: "?"
Vad är det för journalistiskt värde i det här? Det är inte journalistik, det är inte ens ett reportage. Jag hade kunnat hitta ett bättre reportage i Se & Hör. Vad "journalisten" har gjort är att konstatera att Bodström varit på en skola någonstans i Mellansverige, snackat en massa propagandaskit och skrivit ner två citat. Behövs det en journalistutbildning för att skriva ner det? Ingen konfrontation med Bodström, kanske ställa några frågor? Nej, varför det? Det är viktigare att skriva om att Bodström besökt en skola, för politikerna ska ju engagera sig och då måste man rapportera om det. Politikerna ska bli mer jordnära, för problemen vi har idag kräver detta.

Hade inte Bodström kunnat skicka ut ett PM om detta jäval besök istället? Jag blir så förbannad. Intressanta krönikor skrivs varje dag, genomtänkta, kloka, satiriska (är det ett ord?), begrundande, lättsamma, men oftast är de sakliga, trots sina tydligt färgade åsikter. Vad får man läsa för krönikor i "Sveriges ledande morgontidning"? Jo, osaklig skit. Jag har inget emot att personen som skriver har annorlunda åsikter än jag har. Men jag blir fruktansvärt förbannad när någon skriver osanningar, gör medvetet förvanskade paralleller, eller bara i allmänhet har tagit sitt arbete för givet att man tror att man kan skriva vad som helst utan att bli kritiserad.

(Här skulle jag egentligen ha länkat till en artikel med politiskt innehåll, men som ändå skulle ha en journalist undertecknad med något annat än "TT". Jag orkade inte leta efter en, eftersom det i princip är lättare att hitta en sportartikel på fotbollskanalen som har trovärdighet, därför utgår den spydiga kommentaren från inlägget. Jag ber om ursäkt för att ha tagit upp din tid med att skriva ett stycke om just detta.)

Har tidningarna sparkat så många journalister att de inte har möjlighet att bedriva undersökande journalistik längre? Hörde häromdagen på radion om just detta, tidningarnas representant hävdade dock att kvalitén på tidningarna är oförändrad. Samtidigt har upplagorna gått ner, undrar om det beror på internet eller tidningarnas brist på väsentlig information? Måste vara svårt att inte kunna rapportera om Let's Dance varje dag under hela året, varför det är så jävla viktigt att ha en miljon reportrar där och itne i riksdagshuset kan man undra.

Sen är det alltid ett jävla tjôt om att vi inte bryr oss om EU-parlamentet tillräckligt. Undra fan på det, när tidningarna istället för att skriva om saker som händer i EU och i EU-länder, väljer att skriva om vädret! Detta är en av DN:s förstasidesnyheter! Man ska för fan inte klaga på folket för att de är dumma när man själv inte gör något för att de ska kunna ta till sig den nödvändiga information. När man istället faktiskt aktivt arbetar mot att de ska kunna tillskansa sig den informationen.

Jag är jävligt sur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar